امروز :
پنجشنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
ساعت :

چهارمین کنفرانس بین المللی زبان شناسی در دانشگاه امیرالمومنین

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه امیرالمومنین(ع) اهواز، چهارمین کنفرانس بین المللی بررسی مسائل جاری زبان ها، گویش ها و زبان شناسی از شنبه دوازدهم بهمن ماه سال جاری در دانشگاه امیرالمومنین(ع) اهواز آغاز به کار کرد.                          

در این همایش که افتتاحیه آن در تالار اتاق بازرگانی استان خوزستان برگزار شد، دکنر ناصر سودانی، قائم مقام دانشگاه امیرالمومنین(ع) اهواز و رئیس چهارمین کنفرانس بین‌المللی بررسی مسائل جاری زبان‌ها، گویش‌ها و زبان‌شناسی ضمن خوش آمدگویی به میهمانان خارجی و داخلی، بیان داشت: اهواز، پایتخت ایستادگی، فرهنگ و تمدن است؛ بدون شک ادبیات و زبان در طول تاریخ مانند حلقه اتصالی بین اجتماعات انسانی است، اگر برای انسان زبانی وجود نداشت که با آن سخن بگوید به موجودی مانند سایر موجودات در تشابه به عدم توانایی در برقراری ارتباط و تعاملات اجتماعی تبدیل می‌شد.

     

رئیس سومین کنفرانس بین‌المللی بررسی مسائل جاری زبان‌ها، گویش‌ها و زبان‌شناسی ادامه داد: به قول حکیمان انسان چنین تعریف می شود"الانسان هو الحیوان الناطق" انسان موجود زنده ناطق است.

این استاد دانشگاه افزود: نطق در لغت به معنای تکلم و سخن گفتن است؛ اما در اصطلاح به معنای تفکر و تعقل است، چرا که کلام از فکر سرچشمه می‌گیرد.

کارشناس مسائل دینی و اجتماعی بیان داشت: لغت و گفتار، وسیله‌ای برای انتقال تفکرات است و نباید فراموش کنیم که برای قوه تعقل و تفکر هیچ حد و حصاری وجود ندارد و هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود؛ همچنین نمی‌توان تفکر و تعقل را به مکان و زمان یا قوم و مردمی خاص محدود کرد؛ بلکه قدرتی بلندمرتبه است که متعلق به کل آحاد بشری در طول تاریخ است.

سودانی افزود: قطعا زبانی که از هرگونه نقص و شائبه‌ای عاری باشد بهتر و سریع‌تر می‌تواند صاحب اندیشه و عقیده را به هدفش برساند و متقابلا مخاطب نیز با دقت و بلاغت بیشتری گفته‌ها را درک می‌کند.

رئیس چهارمین کنفرانس بین المللی بررسی مسائل جاری زبان‌ها، گویش‌ها و زبان‌شناسی در حاشیه این مراسم برگزاری این کنفرانس به خبرنگاران گفت: این همایش برای دومین سالی متوالی است که به میزبانی دانشگاه امیرالمومنین(ع) اهواز برگزار می شود.

وی ادامه داد: پس از بررسی‌ صورت گرفته تعداد ۴۰۰ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت.

قائم مقام دانشگاه امیرالمومنین (ع) اهواز با بیان اینکه بخشی از  این مقاله‌ها از سوی اساتید ادبیات دانشگاه‌های معتبر دنیا ارسال شده ، گفت: این همایش با حضور اساتیدی رشته زبان‌شناسی و ادبیات کشورهای فرانسه، کانادا، رومانی، الجزایر، لیبی، بحرین، پاکستان، بلغارستان، لبنان، عراق و سوریه گشایش یافت.

سودانی خاطرنشان کرد: چهارمین همایش زبان شناسی در دانشگاه امیرالمومنین(ع) به سه زبان عربی، فارسی و انگلیسی تا ۱۳ بهمن در اهواز ادامه دارد. سودانی با اشاره به اینکه تبلیغات منفی از سوی دشمنان ملت ایران مانع حضور میهمانان خارجی این همایش بین‌المللی نشد، گفت: برگزاری این همایش توانسته جمهوری اسلامی را به یک قطب در بخش تحولات زبان‌شناسی مطرح کند. پس از پایان کنفرانس،شرکت کنندگان در آرامستان ارامنه حاضر شدند و مسئولین آرامستان از تاریخچه حضور آرامنه در اهواز برای شرکت گفتند که برای آنها جالب بود همچنین شرکت کنندگان با حضور در مضیف جنب دانشگاه امیرالمومنین(ع) با آداب و رسوم اقوام خوزستانی آشنا شدند؛ این کنفرانس بین المللی عصر روز گذشته یکشنبه سیزدهم بهمن ماه98  به کار خود پایان داد.